Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega

Nõustun
Raportisse

Tehnoloogiatrendide seire raport haridusvaldkonnale

Leitud: 0 tulemust

Kuidas raport sündis?

Tehnoloogiatrendide seire hariduses on Hariduse Infotehnoloogia SA algatus, mis kaardistab lähiaastatel haridusmaastikku enim mõjutavad tehnoloogiatrendid ning hoiab Eesti haridustöötajaid kursis tehnoloogia ja sellega seotud õpetamismetoodikate arenguga maailmas. Igal aastal valmiv seireraport keskendub valitud teemadele ning selgitab välja Eesti kooli hetkeseisu ja uued võimalused – mida peaksime õpilastele õpetama, et valmistada neid ette tuleviku tööturu jaoks ning milliseid võimalusi pakub erinevate tehnoloogiate rakendamine õppetöös.

Esmakordse seire läbiviimiseks kutsuti 2018. aastal kokku ekspertkogu, kuhu kuuluvad ülikoolide esindajad, tehnoloogiavaldkonna eestkõnelejad ja õpetajad. Koos valiti välja küsimused, millele seire raport peaks vastused andma.

  • Missugused on hetkel olulised tehnoloogiatrendid?
  • Missugused neist on Eesti haridussüsteemi arengu seisukohalt tõenäoliselt olulised järgmise 3–5 aasta jooksul?
  • Mida need võimaldavad ning mis probleemi need võiksid lahendada?
  • Kuidas nendest trendidest tulenevaid võimalusi hariduses (õppimisel ja õpetamisel) on võimalik rakendada? Mida tehakse koolides juba praegu?
  • Mida nendega seonduvalt on oluline õpetada juba üldhariduse tasandil, et valmistuda ja valmistada õppijaid (ja õpetajaid) ette digitaliseerimisega kaasnevateks mõjudeks?
  • Missugused on tehnoloogiatrendidest tulenevad uued võimalused Eesti hariduses?

Esimese sammuna kaardistab ekspertrühm rahvusvahelise kogemuse ja Eesti ekspertide nägemuse põhjal tähtsamad tehnoloogiatrendid ning valib nende seast aasta fookuse. Esimeses raportis, mis ilmus 21. veebruaril 2019, tutvustati viit trendi: asjade internet, liit- ja virtuaalreaalsus, suurandmed ja analüütika, tehisintellekt ning kõiki valdkondi puudutav turvalisus digimaailmas. Tänavu, 21. veebruaril 2020 täiendame tehnoloogiakompassi kahe uue teemaga, milleks on personaliseeritud õpe ning mängustamine ja mängupõhine õpe.

Trendide valikule järgneb nende lahtimõtestamine – millega on tegemist, kuidas see meie igapäevaelu mõjutab, missugused on väljavaated ja missuguseid on seosed hariduseluga. Et mõista, mida koolides juba nüüd tuntakse ning mida mitte, viiakse Eesti koolide hulgas läbi küsitlus. Küsitlus on toimunud kaks aastat järjest, septembrikuus ning sellega on raportisse oma sõna öelnud 22% Eesti koolidest (tänaseks on küsitlustes kokku osalenud 130 õppeasutust, pea üks viiendik Eesti koolides). 69% vastanutest moodustasid üldhariduskoolid, järgnesid lasteaiad (17%), kutsekoolid (7%), kõrgkoolid (5%) ning huvikoolid (2%).

Küsitluse järel kohtuvad raporti koostajad tehnoloogiaettevõtjate ja ülikoolide ekspertidega, et selgitada välja trendidega seotud uued võimalused ja suunad, mis lähima viie aasta jooksul Eesti kooli võiksid puudutada. Raporti loomisel on kohtutud intervjuude läbiviimiseks 41 eksperdiga, kes esindasid nii tehnoloogiaettevõtteid, erinevaid haridusele suunatud organisatsioone kui ka ülikoole.

Valminud raport antakse retsenseerimiseks nende sihtgruppide esindajatele, kellele seire esmajoones mõeldud on – õpetajatele, koolijuhtidele, õppekavaarendajatele ja poliitikakujundajaile – ning saadud tagasiside põhjal viimistletud raport on teie ees.

Koostajad

Koostaja:

Marit Dremljuga-Telk, HITSA

Autorid:

Mart Laanpere, Tallinna Ülikool (Asjade internet, Andmed ja analüütika)

Margus Pedaste, Tartu Ülikool; Teele Jürivete, Tartu Ülikool; Liina Reinart, Tartu Ülikool (Virtuaal- ja liitreaalsus)

Kairit Tammets, Tallinna Ülikool (Tehisintellekt, Personaliseeritud õpe)

Marit Dremljuga-Telk, HITSA (Turvaline digimaailm)

Martin Sillaots, Tallinna Ülikool (Mängustamine ja mängupõhine õpe)

Retsensendid:

Hans Põldoja, Tallinna Ülikool; Madis Vasser, Futuruum / Tartu Ülikool; Kalev Pihl, SK ID Solutions; Innar Liiv, TalTech; Mare Räis, Järveküla Kool; Indrek Kaldo, Pärnu Koidula Gümnaasium; Katrin Soika, Gustav Adolfi Gümnaasium; Arvi Tanila, Kuressaare Gümnaasium; Andres Ääremaa, Haridus- ja Teadusministeerium; Rein Zobel, MaruVR; Triinu Jesmin, Tallinna Ülikool; Kalev Kärpuk, Adact; Peep Küngas, HITSA; Marii Maamägi, Väike Päike; Urmo Uiboleht, Tartu Erakool; Terje Äkke, Eesti Rahvusvaheline Kool; Teele Karro, Pärnu Koidula Gümnaasium.

Toimetajad:

Eva Toome, Ene Poll

Korrektuur:

Külli Kuusk

Kujundus, infograafika ja illustratsioonid:

Haiku

Väljaandja:

Hariduse Infotehnoloogia SA

Täname raporti koostamisel osalenud hariduse ja tehnoloogiavaldkonna eksperte:

Linnar Viik (e-Riigi Akadeemia), Kristjan Rebane (TalTech), Mart Laanpere (Tallinna Ülikool), Heli Aru-Chabilan (HITSA), Mario Mäeots (Tartu Ülikool), Signe Ambre (HITSA), Indrek Ots (HITSA), Ingrid Maadvere (Gustav Adolfi Gümnaasium, HITSA), Katrin Soika (Gustav Adolfi Gümnaasium), Maria Malozjomov (Gustav Adolfi Gümnaasium), Raina Loom (HITSA), Kristi Salum (HITSA), Elo Allemann (HITSA), Raido Orumets (BCS Koolitus), Merit Valgjärv (Tallinna Linnavalitsus), Innar Liiv (TalTech), Deniss Ojastu (Helmes), Joosep Pata (California Institute of Technology), Alvar Lumberg (Transferwise), Urmo Männi (Levira), Toomas Kärner (Telia), Maksim Jenihhin (TalTech), Tauno Otto (TalTech), Margus Müür (TalTech), Dan Bogdanov (Cybernetica), Agu Leinfeld (Datel), Roksolana Sliusar (Subatomic), Madis Vasser (Futuruum, Tartu Ülikool), Rein Zobel (MaruVR), Hanno Saks (Pärnu Mai Kool), Anto Veldre (infoturbeekspert), Kalev Pihl (SK ID Solutions), Andres Juur (AHHAA Teaduskeskus), Andres Mellik (Cognuse), Annika Vesselov (AHHAA Teaduskeskus), Aune Valk (Tartu Ülikool), Ave Habakuk (Lingvist), Airi Neem (Roostiku kool), Irene-Angelica Chounta (Tartu Ülikool), Jaak Anton (Haridus-ja Teadusministeerium), Jana Paju (Energia Avastuskeskus), Kaja Komissarov (Roostiku kool), Karl Lomp (Futuruum), Kerttu Mölder (Tallinna Südalinna Kool), Kerttu Voor (Energia Avastuskeskus), Krista Keedus (Energia Avastuskeskus), Kristen Tamm (Futuruum), Mare Räis (Järveküla Kool), Margus Püüa (HITSA), Markus Packalen (Qridi), Ott Sarapuu (PROTO Avastustehas), Peep Küngas (HITSA), Pilvi Kolk (AHHAA Teaduskeskus), Piret Lehiste (Järveküla Kool), Sebastian Pikand (Foxcademy), Siret Viilas (PROTO Avastustehas), Tanel Mällo (Tartu Ülikool), Teele Tammeorg (Energia Avastuskeskus), Timo Timmi (99Math), Timo Tobias Ley (Tallinna Ülikool).

Panustajad

Harju maakond

Tallinna Järveotsa Gümnaasium, Tallinna Ülikool, Tallinna Pae Gümnaasium, Tallinna Tervishoiu Kõrgkool,Tallinna Saksa Gümnaasium, Tallinna Südalinna Kool, Tallinna Rahumäe Põhikool,Tallinna Teeninduskool, Tallinna Täiskasvanute Gümnaasium, Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium, Tallinna Lilleküla Gümnaasium, Keila Kool, Randvere Kool, Lasteaed Väike Päike, Gustav Adolfi Gümnaasium, Vaida lasteaed Pillerpall, Harkujärve Põhikool, Saue lasteaed Midrimaa, Kiili Gümnaasium, Kurtna Kool, Loksa Gümnaasium, Sisekaitseakadeemia, Aegviidu kool, Ardu Kool, Audentes, Emili kool, Järveküla kool, Kadrioru Saksa Gümnaasium, Kose Gümnaasium, Kose-Uuemõisa Lasteaed-kool, Kuusalu Keskkool, Laagri Kool, Lagedi Kool, Lagedi lasteaed, Lasteaed Neeme Mudila, Laulasmaa Kool, Nõlvaku Lasteaed, Peetri Lasteaed-Põhikool, Pelgulinna Gümnaasium, Ristiku Põhikool, Tallinna Ehituskool, Tallinna Endla lasteaed, Tallinna Inglise Kolledž, Tallinna Juudi Kool, Tallinna Kesklinna Põhikool, Tallinna Läänemere Gümnaasium, Tallinna Lasteaed Südameke, Tallinna Linnupesa Lasteaed, Tallinna Mardi Lasteaed, Tallinna Õismäe Gümnaasium, Tallinna Tehnikakõrgkool, Tallinna Vesiroosi lasteaed

Tartu maakond

Tartu Hiie Kool, Tartu Tervishoiu Kõrgkool, Tartu lasteaed Annike, Tartu Kutsehariduskeskus, Tartu Täiskasvanute Gümnaasium, Ülenurme lasteaed, Juhan Liivi nim Alatskivi Kool, Puhja Kool, Lähte Ühisgümnaasium, Eesti Maaülikool, LõunaTERA, Ehte Humanitaargümnaasium, Elva Gümnaasium, Eralasteaed Rüblik, Konguta Kool, Lähte lasteaed Kiisupere, Luunja Lasteaed Midrimaa, Palupera põhikool, Tartu Luterlik Peetri Kool, Tartu Raatuse Kool, Tartu Ülikool, Tartu Variku Kool

Ida-Viru maakond

Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus, Jõhvi Gümnaasium, Jõhvi Gümnaasium, Jõhvi Keskraamatukogu, Kiviõli 1. keskkool, Kohtla-Järve Järve Kool

Pärnu maakond

Pärnu Vanalinna Põhikool, Pärnu-Jaagupi Põhikool, Pärnu Ülejõe Põhikool, Pärnu Kadri Lasteaed, Pärnu Kuninga Tänava Põhikool, Pärnu Mai Kool, Pärnu Täiskasvanute Gümnaasium, Surju Põhikool, Uulu Lasteaed

Lääne-Viru maakond

Rakvere gümnaasium, Kadrina Keskkool, Rakvere Reaalgümnaasium, Rakke Kool, Simuna Kool

Viljandi maakond

Viljandi Jakobsoni Kool, Suure-Jaani Kool, Lahmuse Kool, Viljandi Huvikool, Viljandi Kutseõppekeskus

Rapla maakond

Kehtna Kutsehariduskeskus, Märjamaa Gümnaasium, Kohila lasteaed Sipsik, Rapla Kesklinna Kool, Raikküla Kool, Rapla Täiskasvanute Gümnaasium, Rapla Vesiroosi Kool

Võru maakond

Võru Kreutzwaldi Kool, Vastseliina Gümnaasium, Antsla Gümnaasium, Krabi kool, Parksepa Keskkool, Sõlekese lastead

Saare maakond

Kuressaare Ametikool, Kuressaare Gümnaasium

Jõgeva maakond

Luua Metsanduskool, Oskar Lutsu Palamuse Gümnaasium

Järva maakond

Järva-Jaani Gümnaasium, Paide Hammerbecki Põhikool, Koeru Keskkool, Paide Sookure Lasteaed

Põlva maakond

Põlva Kool, Põlgaste Lasteaed Sinilill, Põlva Gümnaasium

Lääne maakond

Palivere Põhikool, Haapsalu Kutsehariduskeskus, Haapsalu Põhikool

Hiiu maakond

Lauka Põhikool, Hiiumaa Gümnaasium, Käina Kool

Valga maakond

Tsirguliina Kool

Allikad

  1. Adams, E. (2009). Fundamentals of Game Design (2nd Edition.). Berkeley, CA, USA: New Riders.
  2. Akçayır, M. & Akçay, G. (2017) Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review 20, 1–11
  3. Alcorn, A. M. (2017) Social robots for autism education. London’s Global University, Institute of Education
  4. Andmekaitse Inspektsioon. Kantavad seadmed ja privaatsus. (2015)
  5. Arenguseire Keskus. Tööturg 2035. Tööturu tulevikusuunad ja -stsenaariumid. 2018
  6. Bannister, D. (2017). Guidelines on Exploring and Adapting Learning Spaces in Schools. European Schoolnet.
  7. Chatti, M. A., Muslim, A. (2019). The PERLA Framework: Blending Personalization and Learning Analytics. International Review of Research in Open and Distributed Learning, Volume 20, Issue 1.
  8. Columbus, L. (2017) 2017 Roundup Of Internet Of Things Forecasts. Forbes
  9. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York, NY, USA: Harper & Row.
  10. CSO. Top Cybersecurity Threats Active in the Education Sector Today – and Why You Should Care (2018)
  11. David F Carr (2011). Gamification: 75% Psychology, 25% Technology
  12. Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. Science, 323 (5910), 66–69.
  13. Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining “Gamification.” In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference on Envisioning Future Media Environments – MindTrek ’11. New York, New York, USA: ACM Press
  14. Eesti Elukestva Õppe Strateegia 2020.
  15. eur-lex.europa.eu
  16. Euroopa Liidu põhiõiguste harta art 7, art 8.
  17. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu Määrus (EL) 2016/679 füüsiliste isikute kaitse kohta isikuandmete töötlemisel ja selliste andmete vaba liikumise ning direktiivi 95/46/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (isikuandmete kaitse üldmäärus). Euroopa Liidu teataja 27. aprill 2016
  18. Evans K. (2018). Artificial Intelligence: The Technologies That Will Change Education In 2030.
  19. Fimin, M. (2017) Five biggest security technology trends for 2018. IT Pro Portal.
  20. Forbes. Top 10 Technology Trends To Watch: Forrester Research (2017)
  21. Goodell, J, Blowa, L. & Redd, B (2018) The Implications of Gartner’s Top 10 Tech Trends of 2018 for Education. Getting Smart
  22. Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus. Isikuandmete kaitse üldmääruse rakendamine haridusasutustes. Juhendmaterjal (2018)
  23. https://www.hm.ee/sites/default/files/ulevaade_haridussusteemi_valishindamisest_2017-2018_oa.pdf.pdf
  24. Ibáñez, M.-B., Delgado-Kloos, C. (2018). Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers & Education, 123, 109–123.
  25. Järvela, S. (2006). Personalised Learning? New insights into fostering learning capacity in personalising learning, Personalising education. OECD, lk 40.
  26. Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A., Kampylis, P., Vuorikari, R., Punie, Y. (2014). Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, & Austin, Texas: The New Media Consortium.
  27. José Martí-Parreñoa, Diana Seguí-Masa, Elies Seguí-Masb (2016). Teachers’ Attitude towards and Actual Use of Gamification
  28. Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer; 1st Edition.
  29. Kapp, K. M. (2013). The Gamification of Learning and Instruction Fieldbook: Ideas into Practice [Paperback]. Pfeiffer; 1st Edition.
  30. Keeley, B. (2007). Human Capital: How What You Know Shapes Your Life. Paris. OECD
  31. Kennisnet. Technology compass for education. Kennisnet Trend Report 2016–2017 (2016)
  32. Koit, M. & Roosma, T. (2011) Tehisintellekt. Tartu Ülikool
  33. Marczewski, A. (2013). Gamification: A Simple Introduction. Andrzej Marczewski.
  34. Miller, A. (2019). 3 Myths of Personalized Learning.
  35. MKM. Eesti Infoühiskonna Arengukava 2020.
  36. NMC Horizon Report Preview 2018. Higher Education Edition
  37. NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition examines emerging technologies for their potential impact on and use in teaching, learning, and creative inquiry in schools.
  38. NMC Horizon. Horizon Report: 2017 K–12 Edition (2017)
  39. Olavsrud, T. (2018) 6 data analytics trends that will dominate 2018. CIO
  40. Pane, J. F., Steiner, E. D., Baird, M. D., Hamilton, L. S., Pane, J. D. (2017). Informing Progress: Insights on Personalized Learning Implementation and Effects. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  41. Pane, J. F., Steiner, E. D., Baird, M. D., Hamilton, L. S., Pane, J. D. (2017). Observations and Guidance on Implementing Personalized Learning. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  42. Pressey, S. L. (1926). A simple apparatus which gives tests and scores – and teaches. School and Society, 23, lk 373–376.
  43. Rajaram, S., Marsh, E. J. (2019). Cognition in the Internet Age: What are the Important Questions? Journal of Applied Research in Memory and Cognition, Volume 8.
  44. Riigi Infosüsteemide Amet. Küberturvalisus 2018.
  45. Rosenbaum, E., Klopfer, E., & Perry, J. (2007). On location learning: authentic applied science with networked augmented realities. Journal of Science Education and Technology, 16(1), 31–45.
  46. SA Kutsekoda. Tööjõuvajaduse seire- ja prognoosisüsteem OSKA. Töö ja oskused 2025. Tallinn 2016
  47. Settles, B., & Meeder, B. (2016). A Trainable Spaced Repetition Model for Language Learning. In the Proceedings of the Proceedings of the 54th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics
  48. Sharples, M., de Roock, R., Ferguson, R., Gaved, M., Herodotou, C., Koh, E., Kukulska-Hulme, A., Looi, C-K, McAndrew, P., Rienties, B., Weller, M., Wong, L. H. (2016). Innovating Pedagogy 2016: Open University Innovation Report 5. Milton Keynes: The Open University.
  49. Sheldon, L. (2011). The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game (1st Edition.). Boston, MA, USA: Cengage Learning PTR.
  50. Sotiriou, S., & Bogner, F. X. (2008). Visualizing the invisible: augmented reality as an innovative science education scheme. Advanced Science Letters, 1, 114–122.
  51. Sotsiaalministeerium.
  52. The Lexia blog. 4 Emerging Trends in Educational Technology for 2018 (2018)
  53. The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risks. Allianz. 2017
  54. The Top 10 Technology Trends of 2018. Medium. Active Wizards
  55. Transforming Education Through Technology. 9 Major Trends That Will Dominate Ed Tech (2018)
  56. Tuomi, Cabrera Giraldez, Vuorikari & Punie (2018) The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education. Publications Office of the European Union
  57. Uudishimu tippkeskus. ETV 10.01.2019. Telesaate tootmist rahastati ERF vahenditest Eesti Teadusagentuuri programmi TeaMe+ raames.
  58. WeLiveSecurity. Trends 2018: Personal data (2018)
  59. Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia, PA, USA: Wharton Digital Press.
  60. Wu, H-K et al. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41–49.
  61. X Reality (XR). Estonian VR/AR Community koduleht